Мудрість від мудрих
Усі слова – співучі струни, коли під майстровим смичком.
М. Грушевський
Мова – втілення думки. Що багатша думка то багатша мова. Ллюбімо її, вийчаймо її, розвиваймо її! Борімося за красу мови, за правильність мови, за приступність мови, за багатство мови…
М. Рильський
Мова – це глибина тисячоліть.
М. Шумило
Мова – душа кожної національності, її святощі, її найцінніший скарб.
І. Огієнко
У рідному слові народ усвідомлює себе як творчу силу.
В. Сухомлинський
Усіми любимо нашу співучу та дзвінку українську мову. Та це аж ніяк не означає, що нам є чужими чи далекими мови інших народів.
П. Тичина
***
Презентація "Головченко І. П." Зкачати...
Презентація "Креативні форми роботи в шкільній бібліотеці" Зкачати...
***
Сценарій бібліотечного уроку
"Рідна мова – то великий дар, тож шануй його, люби й оберігай"
(Звучить музика «Мова у серці народу»).
Ну посмій забутим маминої мови,
Нею квітне поле і гудуть діброви,
Можеш призабути запах рути – м’яти,
Але рідну мову имусиш знати.
Можеш не впізнати голосу діброви,
Та не смій зріктися маминої мови.
Ведуча. Добрий день, мої малята чепурненькі, і біляві, і чорняві, і руденькі!
Лис. І вертляві, і тихенькі!
Разом. Разом вас ми тут вітаємо, всім здоров’ячка бажаємо!
Ведуча. Дорогі діти, у кожного народу є своя мова. Вона для нього найрідніша, найдорожча.т Кожному дорога своя: болгарину – болгарська, чехові – чеська, французові – французька, а нам українцям – українська.
Лис. Наша мова – красива і багата, мелодійна і щира, як душа українського народу. Людина може знати багато мов, розмовляти ними, але думає завжди тільки рідною.
Ведуча. Так, люди говорять різними мовами, а їх нараховується приблизно 6 тисяч.
Лис. Ого! Як багато! Та все одно для мене найкращою є моя – українська, бо вона вона мелодійна і чарівна. Недарма наша мова за красою звучання займає 2 місце у світі після італійської.
Введуча. Українська мова – одна із найдавніших мов світу і за кількістю тих, хто спілкується нею, посідає приблизно 15 місце у світі. І, щоб наша мова й надалі жила, ми повинні розмовляти нею, вдосконалювати її. На жаль, вчені стверджують – щомісяця помирає одна мова.
Лис. А це як?
Ведуча. Все дуже просто, коли помирає остання людина, яка говорить нею, то й мова зникає. Та нашій, українській, це не загрожує. Поки ми говоримо, пишемо і думаємо рідною мовою, вона не загине!
Лис. А я люблю свою мову за те, що матуся співала на ній колискові пісні, коли я був маленьким.
Ведуча. Перше, що чують дітки –це лагідній мамин голос, який сіє у їхніх душах добро, любов та щирість. І тому наш народ створив дуже багато колискових пісень.
(Звучить колискова пісня Н.Матвієнко. В цей час Лис потягується і засинає. Коли закінчується музика, прокидається, потягується ).
Лис. Ой , яка ніжна, солодка колискова! Так і захотілося знову стати маленьким.
Ведуча. Дітки, а ваші батьки співали вам колискових пісень? (Відповіді дітей). Дуже гарні наші українські свята, звичаї та обряди, які завжди супроводжуються чудовими мелодійними піснями. Майже 200 тис. пісень створив наш народ. А чи знаєте ви, звідки пісня взялась в Україні? (Перегляд відео).
(Звучить українська народна пісня).
Ведуча. А ще наш народ склав про мову мудрі вислови – прислів’я та приказки. Ось ти, Лисе, знаєш якесь прислів’я чи приказку?
Лис. Стривайте, дайте подумати. Згадав: «Джонсонс бебі для маляток не кусає оченяток».
Ведуча. Наш Лис надивився реклами і все переплутав. Прислів’ я – це мудрість народу. Ось, наприклад: «На світі все минається, а добре слово залишається», «Зі слова починається людина, а із мови – країна», «Птицю пізнають за пір’ ям, а людину за мовою».
Лис. Я згадав і також знаю приказки: «Рідна мова – чарівниця, душі народної скарбниця», «Рідна мова моя – наче спів солов’я».
Ведуча. Молодець, Лисе. А чи знаєш ти, що мелозвучність мови сонукали багатьох поетів на створення прекрасних віршів. Сьогодні наші гості підготували для нас сюрприз і зараз його нам відкриють.
Лис. Ой, це цікаво, я так люблю сюрпризи!
(Діти читають вірші).
Лис. Які в нас талановиті дітки зібрались! Дякую вам, але, нажаль, я мушу з вами попрощатись. Ну все, бебі, гудбай!
Ведуча. Лисе, постривай! А чого це ти чужі слова вживаєш, коли українською розмовляєш? Вони нашій мові не підходять, лише засмічують її та шкодять. Для англійців рідна їх англійська, наша ж рідна – українська. В ній слів чемності чудових є багато, розуміють їх і знають всі малята. Дітки, навчимо нашого Лиса? Підкажіть йому, будь ласка, як можна попрощатись українською?(«До побачення!», «Бувайте!», «Прощавайте!», «Всього найкращого!», «Щасливо зоставатись!).
Лис. Дякую, дітки, що навчили мене. Ну, тоді бувайте! Щасливо зоставатись! Зичу вам всього найкращого!
Ведуча. А тобі, Лисе, ми дякуємо, що завітав до нас у гості. Бувай!
(Лунає музика, Лис іде).
Ведуча. А ми з вами, дітки, вирушимо в подорож по казковій країні, де живуть герої українських казок. Потрапити туди дуже просто, потрібно лише зазернути у диво – книгу. В казку кожен, хто бажає, неодмінно потрапляє!
(Звучить музика).
КАЗКОВА ВІКТОРИНА
Про яку казку йде мова?
- Цей овоч вдалося витягнути із землі тільки завдяки мишці. (Ріпка)
- Півень не любить ледарів і тому не пригощає їх пиріжками. (Пшеничний колосок)
- Тільки одне гусеня виявилося небайдужим до долі маленького хлопчика. (Івасик Телесик)
- Ця тварина була дуже брехлива ще й відібрала чужу хатинку.(Коза Дереза)
- Він ловив рибку і промовляв: «Ловись, рибко, велика та все велика…». (Лисичка – Сестричка та Вовк – Панібрат»)
- Цей хлопчина став дуже сильним і дужим, хоча і виріс з маленької горошини. (Котигорошко)
Ведуча. Молодці, дітки, добре знаєте народні казки. На завершення хочу сказати, що ми – українці повинні пишатися своєю чудовою, веселковою мовою, пишатись тим, що ми живимо на цій чудовій землі. Від нашої любові до неї, від нашої праці і нашого сумління залежить її майбутнє.
Ведуча пропонує дітям допомогти їй закінчити рядки вірша.
- Щоб розумним й мудрим стати, треба рідну мову (знати).
- А щоб вміти говорити, треба мову рідну (вчити).
- Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без (мови).
Молодці, дітки! І запам’ятайте таку істину: від кожного з нас залежить – буде жити чи помре наша солов’ їна мова, одна із най співучих мов світу.
***
19 грудня - День святого Миколая
Дев'ятнадцятого грудня - день святого Миколая. Св. Миколай також відомий під іменами: Міколай, Міклаш, Йолупукі, Сейнт Ніколаус, Сантаклос, Фадер Крісмас, Пер Ноель, Сінтер Клаас.
Це найбажаніший день у році для дітлахів. Напередодні свята діти пишуть до нього листи зі своїми побажаннями і вкидають їх у поштову скриньку або кладуть за вікно і моляться до нього, просячи передусім здоров’я собі та батькам. У день перед святом згадують всі свої добрі і злі вчинки, зважують: чого більше. Чи буде подарунок, а чи, можливо, різка? Бо чемні діточки обов'язково знайдуть під подушкою подарунок, а неслухняні – прутик. Ця різочка є своєрідним попередженням дитині, що час задуматися над своєю поведінкою і виправитися.
А в ніч на 19 грудня до кожної дитинки приходить Святий Миколай і кладе під подушку подарунки.
В сучасні часи з’явилась добра традиція – саме у день святого Миколая опікуватись сиротами та знедоленими дітьми, даруючи їм подарунки.
Народні традиції на Миколая
Колись господарі у цей день варили пиво, скликали гостей, гуляли, веселилися. А по обіді запрягали найкращі коні в "козирки" і з піснями та веселими вигуками їздили навколо села - "бо треба ж знати, чи слизький сніг цього року випав!"
На Харківщині існував звичай святкувати триденні Миколині святки, на які варили кутю і узвар, щоб у наступному році забезпечити врожай на жито й плоди.
На Поділлі хто першим прийде зранку до хати, той буде першим "полазником". "Полазами" вважаються чотири дні в році: Введення, Миколая, Анни і Різдво або Новий рік - четвертий і останній "полаз". В ці дні також першим перейти подвір'я має господар, не хто інший. Кожен господар встає в цей день раніше, ніж звичайно, і йде дати худобі їсти. Прийшовши до хліва, поздоровляє німину словами: "Дай, Боже, добрий день, щобись худібонька здорова була та й я з тобою ще й зі своєю жоною!"
На Київщині хазяїн, прийшовши цього дня із церкви, брав миску зі свяченою водою, паляницю з грудочкою солі, квача з різного зілля, ішов кропити господу, худобу та збіжжя, примовляючи: «Святий Миколай, помилуй та сохрани нас від усякого лиха!».
Св. Миколай опікується воїнами, водіями і мандрівниками, допомагає бідним у скруті, вважається покровителем дітей та студентів, моряків, торговців та лучників.
В народних переказах святий Миколай боронить людей перед стихійним лихом, а найбільше на воді. Всі одеські рибалки в своїх куренях мали образ святого Миколая. Вихоячи в море на промисел, рибалки завжди брали з собою образ святого чудотворця.
Народні прикмети:
- Який день на Миколу зимового, такий і на Миколу літнього.
- У кожному році два Миколи: до першого Миколи не буває холодно ніколи, а до другого Миколи не буває тепла ніколи.
- Як впаде великий іній - на гарний врожай хліба.
- Як на Миколу піде дощ, то врожай на озимину.
- Морозяний день - на уроду хліба й городини.
- З цього дня підходять другі морози - Миколині: "На Студеного Миколу снігу навалить гору".
- Якщо в день Миколая замітає слід, дорозі не стояти від Миколи до Різдва (7 січня).
- "Скільки дає день Миколая снігу, стільки буде трави на Миколу теплого".
*******************************************************************************
Літературна вікторина
на тему "Казки Г. Х. Андерсена"
Попередня робота: читання казок Г. Х. Андерсена.
Завдання:
- Збагатити і уточнити уявлення дітей про Г.Х.Андерсене і його творчості.
- Сприяти розвитку почав комунікативної компетенції старших дошкільників.
- Удосконалювати навички співпраці при роботі в команді.
- Виховувати дбайливе і шанобливе ставлення до книг.
Посадка дітей. Діти поділені на дві групи (команди), сидять за столами в груповій кімнаті або музичному залі.
Приміщення оформлене за темою «Казки Г. К. Андерсена»: книги з його творами, ілюстрації до казок, ілюстрації казкових героїв, портрет Г. К. Андерсена, предмети з казок.
Ведучий: вихователь.
Нагородження: книжка.
Ведучий: Діти, ви, звичайно всі любите подорожі? А казкові любите? Сьогодні ми вирушимо подорожувати в красиву країну Данію, ми зустрінемося з героями відомого казкаря Ганса Крістіана Андерсена.
Гра буде проходити так: я задаю питання, і той, хто першим підніме руку і дасть при цьому правильну відповідь, отримає фішку. Гра буде проходити з декількох завдань, всі вони різні.
Розминка: розгадати кросворд.
1. Де народився Ганс Християн Андерсен? (Данія)
2. Яке слово викладав з крижинок Кай в замку Снігової королеви? (вічність)
3. Хто хотів одружитися на Дюймовочці? (кріт)
4. Який музичний інструмент був у свинопаса? (горщик)
5. Хто носив під пахвою два парасольки: чорний і кольоровий? (Оле-Лукойє)
I. Вгадайте, з яких казок ці ілюстрації. (показ ілюстрацій).
- Дюймовочка; Снігова Королева; Дикі лебеді; Кресало; Нове плаття короля; Русалонька; Стійкий олов'яний солдатик; Оле-Лукойє.
II. Про кого з героїв казок ці вірші?
- За справу взявся він сміливо
І заробив купу грошей
Кресало відьмі не віддав,
Гроші направо, наліво кидав,
Потім принцесу в дружини взяв. /Солдат «Кресало»/
- У дитинстві всі над ним сміялися,
Відштовхнути його старалися:
Адже ніхто не знав, що він
Білим лебедем народжений. /Гидке каченя з однойменної казки/
- Трохи дружиною крота не стала
І вусатого жука,
Разом з ластівкою літала
Високо під хмари. /Дюймовочка з однойменної казки /
III. Питання.
1. Сама сумна казка. («Русалонька»)
2. Сама крихітна дівчинка. (Дюймовочка)
3. Справжня принцеса. (Принцеса на горошині)
4. Найбільша зимова казка. («Снігова королева»)
5. Сама смішна казка. («Новий наряд короля»)
6. Самий багатий наречений. (Кріт)
7. Зла королева. (У казці «Дикі лебеді»)
8. Сама знатна качка. (У казці «Гидке каченя»)
9. Самий гидкий і страшний наречений. (Жаба з казки «Дюймовочка»)
10. Самий мовчазний герой. (Стійкий олов'яний солдатик")
Показ невеликий сценки з казки Андерсена «Снігова Королева».
Слухання пісні з кінофільму «Русалонька» «Ах, хто сказав, що життя прекрасне».
IV. Питання.
1. В якій казці Андерсена серце хлопчика перетворився на шматок льоду? / Снігова королева /.
2. З якої казки ці рядки? - Славні в тебе дітки!- сказала стара качка, з червоним клаптиком на лапці. - Все дуже милі, крім одного... Дуже вже він великий, та чудний якийсь... Хто ж цей чудний дитина, згодом перетворився на прекрасного лебедя? /Гидке каченя/.
3. Як звали дівчинку, яка з'явилася на світ з чудової квітки, схожого на тюльпан? / Дюймовочка /.
4. Хто з героїв казки Андерсена відмовився від свого дому, від рідних, від бабусі і батька, погодився прийняти муки і навіть померти заради коханого принца і знайти безсмертну душу? / Русалонька /.
5. Всі ви знаєте казку «Стійкий олов'яний солдатик»? По казці ми знаємо, що хлопчикові подарували 25 олов'яних солдатиків, всі вони були однакові, крім одного. Чим же відрізнявся 25-тий олов'яний солдатик від своїх братів? / Його відливали останнім, і олова не вистачило, але він так само стояв на одній нозі, як його брати на двох /.
6. А яка казка починається такими словами? Йшов по дорозі солдатів: раз-два, раз-два. Ранець за спиною, шабля при боці. Йшов він додому з війни. По дорозі зустрілася йому стара відьма. / Кресало /.
7. Що взяла взамін за своє зілля відьма у Русалочки? / Її прекрасний голос /.
8. А з якої казки ці рядки? Багато-багато років тому, жив-був на світі король. Він так любив вбиратися, що витрачав на це всі свої заощадження. На кожну годину дня у нього було своє особливе плаття? / Нове плаття короля /.
9. Кому з героїв Андерсена довелося найматися на роботу до самому королю і виконувати при цьому просту брудну роботу, пасти свиней? / Принц - свинопас /.
10. В якій казці Андерсена молоду принцесу вважали відьмою і хотіли публічно спалити на багатті, на міській площі? / Дикі лебеді. Еліза. /.
11. Стара жаба сиділа внизу, в тіні, і прибирала своє житло очеретом та жовтим лататтям - треба ж було прикрасити для молодої невістки! Потім вона попливла зі своїм потворним синочком до аркуша, де сиділа... /«Дюймовочка»/
12. Увечері, коли діти спокійнісінько сидять за столом або на своїх лавках, є він. В одних панчохах він тихо-тихо піднімається по сходах; потім обережно приотворит двері, нечутно зробить крок в кімнату і злегка пирсне дітям в очі солодким молоком. В руках у нього маленька спринцівка, і молоко бризкає із неї тоненькою-тоненькою цівкою. Тоді повіки у дітей починають злипатися, і вони вже не можуть розгледіти його, а він підкрадається до них ззаду і починає тихенько дути їм у потилиці. Повіє - і головки у них зараз отяжелеют. /«Оле-Лукойе»/
Музична пауза. Слухання пісні з кінофільму «Русалонька» «Ах, хто сказав, що життя прекрасне».
V. Граємо в асоціації.
Які людські якості приходять вам на думку, коли ви чуєте імена цих героїв?
Дюймовочка - маленька, тендітна, красива, добра.
Гидке каченя - терплячий, добрий, ображений, некрасивий.
Голий король - франт, модник, ледар, пихатий.
Еліза-добра, працьовита, самовіддана, невинна.
VI. Звірі і птиці.
кіт і курка («Гидке каченя»),
жаба («Дикі лебеді», «Дюймовочка»),
стара знатна качка іспанської породи («Гидке каченя»),
індіанський півень («Гидке каченя»),
велика риба («Стійкий олов'яний солдатик»),
три собаки з величезними очима («Кресало»),
польова миша, ластівка, кріт («Дюймовочка»),
лебеді («Гидке каченя» і «Дикі лебеді»),
олень («Снігова королева»),
соловей («Свинопас»).
Підводяться підсумки. Вручаються призи. Всі співають пісню з кінофільму Маленький Мук «Дорогою добра».
**********************************************
Літературна вікторина
«Пригоди Незнайка і його друзів»
-Доброго дня, друзі. Вітаю вас на гостинах у казки. Добра, мудра,
чарiвна казка завжди була у пошанi. Її із задоволенням слухають i дiти,
i дорослi. Казки бувають рiзнi: довгi i короткi, веселi, чарiвнi,
написанi автором або складенi народом. Проте у всiх казок є одна спiльна
риса — мудрiсть. І особливо це проявляється у народнiй казцi. Ми з вами,
друзi, знаємо багато чудових українських народних казок. Дiйшли вони до
нас завдяки талановитим оповiдачам, яких так багато було колись в
Українi, та сумлiнним збирачам народного фольклору.
Казка запросила нас на гостини, щоб дiзнатися, чи добре ми пам’ятаємо
її. Отже, оголошую казкову вiкторину.
1 конкурс «Розминка»
Гравці по черзі відповідають на запитання за змістом українських
народних казок
1) Як звали півника в казці « Колосок»? ( Голосисте горлечко )
2) В чий будиночок забралася Коза-Дереза? ( Зайчика )
3) Кому з героїв у скрутну хвилину допомогло гусеня ?
( Івасику-Телесику )
4) Чим пригощала Лисичка Журавля? (Молочною кашею)
5) Кого зробив дід із соломи? (Бичка)
6) Хто бігав наввипередки з їжаком? (Заєць )
7) Кого купив дід на базарі за три копи? ( Козу-Дерезу)
8) Який казковий герой народився з горошини? (Котигорошко)
1) Яка тварина прикинулася неживою серед дороги? (Лисичка)
2) Хто викрав Івасика-Телесика? (Змія )
3) Хто прогнав Козу-Дерезу із зайчикової хатки? ( Рак)
4) Як звати зеленого чоловічка з довгою бородою, який живе у пеньку?
(Ох)
5) Назвіть улюблене взуття діда з казки Коза-Дереза?
(Червоні чоботи)
6) У якій казці битий небиту віз?
( Лисичка-сестричка і Вовк-панібрат)
7) Кому в казці треба було відчинити, через поріг пересадити,
нагодувати і спати покласти? ( Кобилячій голові)
8) Кого в казці «Рукавичка» називали іклан? (Кабана)