Літературна вікторина
на тему "Казки Г. Х. Андерсена"
Попередня робота: читання казок Г. Х. Андерсена.
Завдання:
- Збагатити і уточнити уявлення дітей про Г.Х.Андерсене і його творчості.
- Сприяти розвитку почав комунікативної компетенції старших дошкільників.
- Удосконалювати навички співпраці при роботі в команді.
- Виховувати дбайливе і шанобливе ставлення до книг.
Посадка дітей. Діти поділені на дві групи (команди), сидять за столами в груповій кімнаті або музичному залі.
Приміщення оформлене за темою «Казки Г. К. Андерсена»: книги з його творами, ілюстрації до казок, ілюстрації казкових героїв, портрет Г. К. Андерсена, предмети з казок.
Ведучий: вихователь.
Нагородження: книжка.
Ведучий: Діти, ви, звичайно всі любите подорожі? А казкові любите? Сьогодні ми вирушимо подорожувати в красиву країну Данію, ми зустрінемося з героями відомого казкаря Ганса Крістіана Андерсена.
Гра буде проходити так: я задаю питання, і той, хто першим підніме руку і дасть при цьому правильну відповідь, отримає фішку. Гра буде проходити з декількох завдань, всі вони різні.
Розминка: розгадати кросворд.
1. Де народився Ганс Християн Андерсен? (Данія)
2. Яке слово викладав з крижинок Кай в замку Снігової королеви? (вічність)
3. Хто хотів одружитися на Дюймовочці? (кріт)
4. Який музичний інструмент був у свинопаса? (горщик)
5. Хто носив під пахвою два парасольки: чорний і кольоровий? (Оле-Лукойє)
I. Вгадайте, з яких казок ці ілюстрації. (показ ілюстрацій).
- Дюймовочка; Снігова Королева; Дикі лебеді; Кресало; Нове плаття короля; Русалонька; Стійкий олов'яний солдатик; Оле-Лукойє.
II. Про кого з героїв казок ці вірші?
- За справу взявся він сміливо І заробив купу грошей
Кресало відьмі не віддав, Гроші направо, наліво кидав,
Потім принцесу в дружини взяв. /Солдат «Кресало»/
- У дитинстві всі над ним сміялися, Відштовхнути його старалися:
Адже ніхто не знав, що він Білим лебедем народжений. /Гидке каченя з однойменної казки/
- Трохи дружиною крота не стала І вусатого жука,
Разом з ластівкою літала Високо під хмари. /Дюймовочка з однойменної казки /
III. Питання.
1. Сама сумна казка. («Русалонька») 2. Сама крихітна дівчинка. (Дюймовочка)
3. Справжня принцеса. (Принцеса на горошині) 4. Найбільша зимова казка. («Снігова королева»)
5. Сама смішна казка. («Новий наряд короля») 6. Самий багатий наречений. (Кріт)
7. Зла королева. (У казці «Дикі лебеді») 8. Сама знатна качка. (У казці «Гидке каченя»)
9. Самий гидкий і страшний наречений. (Жаба з казки «Дюймовочка») 10. Самий мовчазний герой. (Стійкий олов'яний солдатик")
Показ невеликий сценки з казки Андерсена «Снігова Королева».
Слухання пісні з кінофільму «Русалонька» «Ах, хто сказав, що життя прекрасне».
IV. Питання.
1. В якій казці Андерсена серце хлопчика перетворився на шматок льоду? / Снігова королева /.
2. З якої казки ці рядки? - Славні в тебе дітки!- сказала стара качка, з червоним клаптиком на лапці. - Все дуже милі, крім одного... Дуже вже він великий, та чудний якийсь... Хто ж цей чудний дитина, згодом перетворився на прекрасного лебедя? /Гидке каченя/.
3. Як звали дівчинку, яка з'явилася на світ з чудової квітки, схожого на тюльпан? / Дюймовочка /.
4. Хто з героїв казки Андерсена відмовився від свого дому, від рідних, від бабусі і батька, погодився прийняти муки і навіть померти заради коханого принца і знайти безсмертну душу? / Русалонька /.
5. Всі ви знаєте казку «Стійкий олов'яний солдатик»? По казці ми знаємо, що хлопчикові подарували 25 олов'яних солдатиків, всі вони були однакові, крім одного. Чим же відрізнявся 25-тий олов'яний солдатик від своїх братів? / Його відливали останнім, і олова не вистачило, але він так само стояв на одній нозі, як його брати на двох /.
6. А яка казка починається такими словами? Йшов по дорозі солдатів: раз-два, раз-два. Ранець за спиною, шабля при боці. Йшов він додому з війни. По дорозі зустрілася йому стара відьма. / Кресало /.
7. Що взяла взамін за своє зілля відьма у Русалочки? / Її прекрасний голос /.
8. А з якої казки ці рядки? Багато-багато років тому, жив-був на світі король. Він так любив вбиратися, що витрачав на це всі свої заощадження. На кожну годину дня у нього було своє особливе плаття? / Нове плаття короля /.
9. Кому з героїв Андерсена довелося найматися на роботу до самому королю і виконувати при цьому просту брудну роботу, пасти свиней? / Принц - свинопас /.
10. В якій казці Андерсена молоду принцесу вважали відьмою і хотіли публічно спалити на багатті, на міській площі? / Дикі лебеді. Еліза. /.
11. Стара жаба сиділа внизу, в тіні, і прибирала своє житло очеретом та жовтим лататтям - треба ж було прикрасити для молодої невістки! Потім вона попливла зі своїм потворним синочком до аркуша, де сиділа... /«Дюймовочка»/
12. Увечері, коли діти спокійнісінько сидять за столом або на своїх лавках, є він. В одних панчохах він тихо-тихо піднімається по сходах; потім обережно приотворит двері, нечутно зробить крок в кімнату і злегка пирсне дітям в очі солодким молоком. В руках у нього маленька спринцівка, і молоко бризкає із неї тоненькою-тоненькою цівкою. Тоді повіки у дітей починають злипатися, і вони вже не можуть розгледіти його, а він підкрадається до них ззаду і починає тихенько дути їм у потилиці. Повіє - і головки у них зараз отяжелеют. /«Оле-Лукойе»/
Музична пауза. Слухання пісні з кінофільму «Русалонька» «Ах, хто сказав, що життя прекрасне».
V. Граємо в асоціації.
Які людські якості приходять вам на думку, коли ви чуєте імена цих героїв?
Дюймовочка - маленька, тендітна, красива, добра.
Гидке каченя - терплячий, добрий, ображений, некрасивий.
Голий король - франт, модник, ледар, пихатий.
Еліза-добра, працьовита, самовіддана, невинна.
VI. Звірі і птиці.
кіт і курка («Гидке каченя»), жаба («Дикі лебеді», «Дюймовочка»),
стара знатна качка іспанської породи («Гидке каченя»), індіанський півень («Гидке каченя»),
велика риба («Стійкий олов'яний солдатик»), три собаки з величезними очима («Кресало»),
польова миша, ластівка, кріт («Дюймовочка»), лебеді («Гидке каченя» і «Дикі лебеді»),
олень («Снігова королева»), соловей («Свинопас»).
Підводяться підсумки. Вручаються призи. Всі співають пісню з кінофільму Маленький Мук «Дорогою добра».
Літературна вікторина
«Пригоди Незнайка і його друзів»
-Доброго дня, друзі. Вітаю вас на гостинах у казки. Добра, мудра,
чарiвна казка завжди була у пошанi. Її із задоволенням слухають i дiти,
i дорослi. Казки бувають рiзнi: довгi i короткi, веселi, чарiвнi,
написанi автором або складенi народом. Проте у всiх казок є одна спiльна
риса — мудрiсть. І особливо це проявляється у народнiй казцi. Ми з вами,
друзi, знаємо багато чудових українських народних казок. Дiйшли вони до
нас завдяки талановитим оповiдачам, яких так багато було колись в
Українi, та сумлiнним збирачам народного фольклору.
Казка запросила нас на гостини, щоб дiзнатися, чи добре ми пам’ятаємо
її. Отже, оголошую казкову вiкторину.
1 конкурс «Розминка»
Гравці по черзі відповідають на запитання за змістом українських
народних казок
1) Як звали півника в казці « Колосок»? ( Голосисте горлечко )
2) В чий будиночок забралася Коза-Дереза? ( Зайчика )
3) Кому з героїв у скрутну хвилину допомогло гусеня ?
( Івасику-Телесику )
4) Чим пригощала Лисичка Журавля? (Молочною кашею)
5) Кого зробив дід із соломи? (Бичка)
6) Хто бігав наввипередки з їжаком? (Заєць )
7) Кого купив дід на базарі за три копи? ( Козу-Дерезу)
8) Який казковий герой народився з горошини? (Котигорошко)
1) Яка тварина прикинулася неживою серед дороги? (Лисичка)
2) Хто викрав Івасика-Телесика? (Змія )
3) Хто прогнав Козу-Дерезу із зайчикової хатки? ( Рак)
4) Як звати зеленого чоловічка з довгою бородою, який живе у пеньку?
(Ох)
5) Назвіть улюблене взуття діда з казки Коза-Дереза?
(Червоні чоботи)
6) У якій казці битий небиту віз? ( Лисичка-сестричка і Вовк-панібрат)
7) Кому в казці треба було відчинити, через поріг пересадити,
нагодувати і спати покласти? ( Кобилячій голові)
8) Кого в казці «Рукавичка» називали іклан? (Кабана)
КАЗКОВА ВІКТОРИНА
Про яку казку йде мова?
- Цей овоч вдалося витягнути із землі тільки завдяки мишці. (Ріпка)
- Півень не любить ледарів і тому не пригощає їх пиріжками. (Пшеничний колосок)
- Тільки одне гусеня виявилося небайдужим до долі маленького хлопчика. (Івасик Телесик)
- Ця тварина була дуже брехлива ще й відібрала чужу хатинку.(Коза Дереза)
- Він ловив рибку і промовляв: «Ловись, рибко, велика та все велика…». (Лисичка – Сестричка та Вовк – Панібрат»)
- Цей хлопчина став дуже сильним і дужим, хоча і виріс з маленької горошини. (Котигорошко)
Ведуча. Молодці, дітки, добре знаєте народні казки. На завершення хочу сказати, що ми – українці повинні пишатися своєю чудовою, веселковою мовою, пишатись тим, що ми живимо на цій чудовій землі. Від нашої любові до неї, від нашої праці і нашого сумління залежить її майбутнє.
Ведуча пропонує дітям допомогти їй закінчити рядки вірша.
- Щоб розумним й мудрим стати, треба рідну мову (знати).
- А щоб вміти говорити, треба мову рідну (вчити).
- Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без (мови).
Молодці, дітки! І запам’ятайте таку істину: від кожного з нас залежить – буде жити чи помре наша солов’ їна мова, одна із най співучих мов світу.
***
Вікторина "ЧИ ЗНАЄШ ТИ СВІЙ КРАЙ"?
Мета: збагатити знання учнів про Україну як незалежну державу; викликати у дітей прагнення бути свідомим громадянином України, її патріотом; розвивати швидкість мислення й пізнавальні інтереси; виховувати любов до рідного краю, інтерес до пізнання його історії, бажання здобути додаткові знання з інших джерел літератури.
Хід заходу
У вікторині беруть участь 2 команди класу. Кожна команда повинна дати відповідь на поставлене запитання з конкретного розділу. За правильну відповідь учасники отримують дві фішки. Якщо відповідь неправильна чи неточна, право відповісти має інша команда. За неточну відповідь чи доповнення команда отримує одну фішку.
Розділи вікторини:
I «Сім’я, рід, родина — це все моя Україна»;
II «Білопільщина — серцю мила сторона»;
III «Державна та народна символіка України»;
IV «Моя Батьківщина — рідна Україна».
Розділ I. Сім’я, рід, родина — це все моя Ук раїна
1. Тато, мама і діти — це уся моя... (сім’я). 2. Дідусь і бабуся, тато і матуся та діточки — це мій... (рід).
3. Якщо до рідні додати дяді й тьоті — це вже... (родина). 4. Що називають «родовим деревом»?
5. Не боюсь грози ні грама, Коли зі мною поряд... (мама).
6. Нема в будинку грязі й хламу, Усе прибрала чисто... (мама).
7. Перед сном, одів піжаму, Почитати просим... (маму).
8. В школі тяжка програма, Та завжди допоможе... (мама).
9. Ніжна, лагідна і мила, На цей світ нас народила.
Я до неї пригорнуся, Це ріднесенька... (матуся).
10. Хто усіх нас захищає, Матінці допомагає?
З ним нічого не боюся, Здогадались? Це... (татусь).
11. Ще голубенька рідненька — Добра, мила і старенька.
Я ніколи не журуся, Бо у мене є... (бабуся).
12. Сивий, мудрий і поважний. Заклопотаний, відважний.
Всього я в житті навчуся, Бо зі мною мій... (дідусь).
Літературна реклама
1. Підняли мене з колиски, Рідні руки мами,
Берегли від горя-лиха, Днями і ночами.
Вчили на землі стояти І ходити вчили.
А коли бувало важко — Додавали сили.
Працьовиті та невтомні, Ласкою зігріті,
Руки мамині для мене Найсвятіші в світі.
2. Як виросту великий, То буду, мов татусь,
І жодної роботи В житті не побоюсь.
Спочатку дам до ладу У комірчині ладу
І нарубаю дров... А потім огорожу
Пофарбувати можу Я й фарби вже знайшов!
Усе зроблю охоче, За що лиш не візьмусь...
І вже від завтра буду Таким, як наш татусь.
3. Ой нема миліше, Нема веселіше,
Як в бабці в гостині — Медом нагодує,
Та ще й поцілує Личенько дитині.
Яблучко нав’яже, Казочку розкаже,
Ще й лялечку справить,— Бабуся радіє,
Сама молодіє, Коли внуків бавить.
4. М ій дідусь старенький — Як голуб сивенький.
По садочку ходить І мене малого,
Внученька свого За рученьку водить.
По садочку ходить, Яблучка знаходить,
Ще й дає горіхи. Дідусь любий, милий,
Як голубчик сивий, З ним багато втіхи!
5. У мене сестричка маленька є.
До столу тихенько вона підійде.
«Ти вчишся? — спитає — не буду заважати,
Але без тебе я буду сумувати».
6. А брат мій старший мене захищає,
Усі перешкоди він швидко долає.
На нього схожим у всьому я буду,
Корисних порад його не забуду.
7. Ой, Ісусе, глянь на мене,
Зроби добре дитя з мене.
В мене серце ще маленьке,
Хто в нім буде?
Ти, Ісусе, дорогенький.
Я Тебе благаю, рученьки зношу,
Для діда, бабусі здоров’ячка прошу.
Для мами, для тата, всієї родини.
Вислухай, Боже, малої дитини.
Розділ II. Кіровоградщина — серцю мила сторона
1. Назвіть район, якому ми живемо. 2. Назвіть обласний центр.
3. С кільки районів об’єднує Кіровоградська область? (16)
4. Назвіть заповідні місця Кіровоградщини.
5. Які річки Кіровоградщини ви знаєте ?
6. В якому місті знаходиться центр Європи?
Літературна реклама
Гімн Кіровоградщини.
Вірші Олега Попова
Музика Дмитра Притули
Квітуй, рідне місто, на долю багате,
Де степ золотиться в ясну голубінь!
Тобі сивочола фортеця - як мати.
Інгул споконвічно - як батько тобі.
ПРИСПІВ:
Слався, рідний наш Кіровограде,
Степова перлина осяйна!
Слався у віках, Кіровограде,
Мила хліборобська сторона!
У світі є міст величавих немало,
Та будемо щастям пишатись одним,
Що доля з тобою навік поєднала,
Що ти нас навіки добром поріднив.
ПРИСПІВ.
Клянемось у щирій любові до тебе:
І хлібом святим на твоєму столі,
І Вічним вогнем під твоїм мирним небом,
Що пам’яттю диха з фортечних валів!
ПРИСПІВ.
Живи, рідне місто, у щасті і мирі,
Хай доля рушник вистеляє тобі,
Де Ангел до тебе всміхається щиро,
Де славлять лелеки любов на гербі!
ПРИСПІВ.
Вчитель: Краю мій рідний, земля моя колискова! Із садками вишневими і солов’ями співучими, вербами кучерявими і джерелами чистими дорогами тополиними і лелеками білокрилими, росами голубими і райдугами семицвітними, із золотими китичками хмелю та соняшниками і мальвами квітучими, рушниками гаптованими і червоними кетягами калини, з хлібом-сіллю гостинними і людьми працьовитими, ланами широкими і небом блакитним присягу прийми від мене, що оберігатиму тебе і любитиму, бо одна ти, як життя.
Розділ III. Державна та народна символіка України
1. Як інакше називають територію України, у якій проживає народ певної національності? (Держава) 2. Урочиста пісня, що є символом держави. (Гімн)
3. Як називають символічний знак держави, міста чи роду? (Герб) 4. Полотнище одного або кількох кольорів, що є символом держави. (Прапор)
5. Назвіть народні символи України. (Калина, верба, рушник) 6. Як називають наш герб? (Тризуб)
7. Державна мова України. (Українська) 8. Як звучить перший рядок гімну України? («Ще не вмерла України...»)
9. Який кущ є символом України? (Калина) 10. Хто є автором слів пісні-гімну «Ще не вмерла України»? (Павло Чубинський)
11. Що символізує тризуб? (Волю, славу, силу) 12. Що символізують кольори українського прапора?
13. Яке свято пов’язане з вербою? 14. Які лікарські властивості має калина?
15. Де зберігають освячену вербу? 16. Чим прикрашають ікони на покутті?
Літературна реклама
1. Наш герб — тризуб, це воля, слава й сила; Наш герб — тризуб, ми зросли, ми є,
Ми завжди будем, добро і пісню, нести в люди.
2. Синьо-жовтий прапор маєм: Синє — небо, жовте — жито,
Прапор свій оберігаєм,— Він — святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо, Ми з їм дужі і єдині,
Ми навіки є народом Українським в Україні.
3. Наша мрія, наша пісня Не вмре, не загине!
От де, люди, наша слава, Слава Україні!
4. У калини китиці червоні, У калині білі-білі квіти.
Я тримаю квіточки калини, А здається — успіх України.
Розділ IV. Моя Батьківщина — рідна Україна
1. Як називається наша Батьківщина? 2. Яке місто є столицею України? 3. Хто, за легендою, є засновником міста Києва?
4. Ім’я і прізвище президента України. 5. Яке слово читається в тризубі? (Воля) 6. Хто і коли збудував Софіївський собор?
7. Яка річка протікає через Київ? 8. С кільки областей в Україні? (24) 9. Які гори розміщено на території України?
10. Назвіть найбільші міста в Україні. 11. Назвіть найвищу гору в Україні. 12. Які моря омивають кордони нашої держави?
13. Яке свято відзначається 24 серпня? 14. Назвіть народне свято, на яке освячують паску і крашанки.
15. Чиє народження святкують на Різдво? 16. Що належить до національних скарбів України?
Літературна реклама
1 - й у ч е н ь
Що таке Батьківщина? Під віконцем калина,
Тиха казка бабусі, Ніжна пісня матусі,
Дужі руки у тата, Під тополями хата.
2 - й у ч е н ь
Під вербою криниця, В чистім полі пшениця,
Серед лугу лелека І діброва далека,
І веселка над лісом, І стрімкий обеліск...
3 - й у ч е н ь
Україно, земле рідна, Земле сонячна і хлібна,
Ти навік у нас одна, Ти, як мати, найрідніша,
Ти з дитинства, наймиліша, Ти і взимку найтепліша —
Наша отча сторона.
4 - й у ч е н ь
Одна Батьківщина, і двох не буває.
Місця, де родилися, завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде в житті.
5 - й у ч е н ь
У рідному краї і серце співає,
Лелеки здалека нам весни несуть.
У рідному краї і небо безкрає,
І ріки-потоки, мов струни течуть.
6 - й у ч е н ь
Тут мамина пісня лунає і нині, Її підхопили поля і гаї,
Її вечорами по всій Україні Співають в садах солов’ї.
7 - й у ч е н ь
І я припадаю до неї устами,
І серцем вбираю, мов спраглий води.
Без рідної мови, без пісні, без мами
Збідніє, збідніє земля назавжди.
Підсумок вікторини. Оголошення результатів. Нагородження переможців та учасників заходу.